söndag 29 november 2009

I advent


Jag fann en kista, eller rättare sagt den fann mig, för det är så jag tror det fungerar.
Jag svepte igenom julskyltningen som en bländad hare om natten på enslig väg, råkade halka av vägen, phu.
Hamnade på en bakgata lugn och tyst, en och annan stjärna i fönstret tindrade.
Kom till antikhandlarens bod och gick in, ögnade igenom historiernas minnen och doften av härsket smör från träbyttor.
Tyckte jag anade gammalt julstök och doften av stöpta ljus, gick trappen upp till vinden och trängdes med gamla stolar, fotogenlampor och halvtaskiga oljetryck i slitna gamla ramar, men de är fina där.
Under ett bord stod en kista, översållad med bråte, den var fin, mörk och med handsmidda beslag runt om, öppnade locket försiktigt.
Kunde läsa i dunklet Herr Karl, född 1822, hmm....så fint.
-I advent så fann en kista mig, för det är så jag tror det fungerar.
Med bläck ditt namn var skrivet, Herr Karl, född 1822.
Ditt efternamn var borttaget, men jag vet du heter Karl.
Nu bär jag dig till västergötland och där ska du få stå med dyrbart socker, salt och kryddor i.
Mitt nästa brödbak gör jag för dig och minns ditt namn.
Må vi väl smaka, trevlig advent Karl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar